HUJAN DAN RAHMAT

|

HUJAN DAN RAHMAT

Kekadang terdengar bebelan orang-orang di sekeliling Kita,
"Cuaca buruk je akhir-akhir in ye.." Soalnya, kenapa hujan dikatakan cuaca buruk?

Berapa ramai di kalangan Kita yang mengeluh bila Hari hujan?

- Iskk, tak kering la baju kalau asyik hujan je..
- Alahai, hujan laaagiiii
- Tiap-tiap Hari hujan...susah la mcm ini
- Payah nak buat apa2 kalau hujan
Tak boleh balik lagi, hujan!

Bukankah bebelan-bebelan itu lebih baik digantikan dengan
DOA : "Allahumma syaiyiban nafi'a" (Ya Allah, Ya Tuhan kami! Jadikan hujan ini bermanfaat buat kami).
Hakikatnya, hujan itu rahmat. " Da n Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya) ." (Al-A'raf : 57)

Sebenarnya hujan terlalu banyak manfaatnya.
1. Membersihkan udara
2. Menyubur tanaman
3. Membekal air ke empangan

Ini sikit sahaja senarai kebaikannya. Ada banyak lagi.

Kenapa orang selalu "bad mood" bila hujan?

"Hujan tidak, mendung pun tidak, tiba-tiba je bermuram in..?" Macam biasa dengar ayat TU kan ? Seolah-olah sinonim sungguh hujan dengan suasana muram/tak best.
Kesian hujan.> > Sedarkah Kita? Bila hujan turun, rahmat dilimpahkan buat manusia. Sebab itu, Nabi pun pernah pesan, bila hujan turun, DOA mustajab.

Sekarang ini, di tempat Kita hampir tiap-tiap Hari hujan. Tiap-tiap Hari Ada masa untuk DOA menjadi mustajab. Kenapa lepaskan peluang dengan keluhan sia-sia di saat pintu-pintu langit sedang terbuka?

"Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang mencurah-curah" (al-Qamar : 11)

Maka, BERDOALAH. Semoga Hari ini lebih baik dari semalam. Da n semoga, Hari esok akan lebih baik. Da lam ilmu tasawwuf Da n ilmu-ilmu fardhu Ain lain pun Ada juga mengingatkan Kita tentang kebijaksanaan Allah.

Lihatlah firman Allah yg bermaksud : " Da n Kami turunkan hujan dari langit dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; Da n sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya." (Al-Mukminun : 18)

Rupa-rupanya Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru Hari ini Kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kepada Kita sekarang ini Ada sebabnya, Ada sukatannya. Kemudian, air itu akan disimpan di bumi. Selama mana? Itu semua rahsia Allah.

" Da n Kami hantarkan angin sebagai pembawa air Da n pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian kami berikan kamu meminumnya; Da n bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau) menyimpannya." (al-Hijr :> 22) Semoga Ada iktibar untuk peringatan Kita.

" Da n Allah jualah yang mengetahui rahsia langit Da n bumi Da n kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya.

Da n (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan." (Surah Hud : 123)

So lepaih in bila hujan jangan ler bersungut ek.Berdoa ler banyak2...

Mutiara kata: Suatu hari nanti kita pasti berhenti bekerja dengan manusia, tetapi tiada istilah berhenti bekerja dengan ALLAH melainkan perjuangan berakhir bersama nafas terakhir.

2 comments:

dayya said...

oh~~~ tu semua sebab adanya unsur2 puisi. orang melayu dulu2 kan lebih banyak menyampaikan maksud tersirat dari tersurat. eh? faham tak? huhuhu

bagi pendapat saya, orang selalu menyifatkan hujan dengan sesuatu yang tak best sebab bila hujan sejuk, gelap, terasing, mandrom dan sebagainya. juga termasuk tidor jadi semua tu adalah sesuatu yang tak produktif.

bila hari cerah, orang dapat buat keje.. banyak benda2 produktif dan proaktif boleh dilakukan.

sebab tu lah hujan sinonim begitu.
owh, saya tak mahu mencarut panjang2 di sini. nanti saya pon hilang point.... melalut lagi~~~~ lalalala

Qing Cai said...

coach outlet
coach handbags
canada goose jackets
gucci handbags
cheap nba jerseys
ray ban sunglasses
ugg outlet
longchamp handbags
rolex watches
oakley sunglasses
ralph lauren outlet
iphone cases
juicy couture outlet
michael kors outlet
woolrich outlet
jordan shoes
louis vuitton handbags
true religion jeans
jordan shoes
canada goose jackets
coach outlet online
michael kors outlet
michael kors outlet
ugg boots
hermes outlet
tory burch outlet
timberland boots
toms shoes
ghd hair straighteners
pandora jewelry
cai20151020