Kaki yang mencari jalan baru...

|

Kisah yang masih panjang.

Mengenangkan kembali kehidupan suatu masa dulu yang lebih harmoni dan sejahtera. Manusia dan alam lebih banyak merinteraksi. Kanak-kanak lebih suka bermain dengan alam, belajar dari fitrah alam. kelembutan alam menjadikan insan lagi mudah terkesan akan hati dan jiwa. Melahirkan insan yang penuh kasih dan sayang pada sekitarnya, punya jiwa pada pencipta.

Menerima kemajuan dan paradigma menjadikan manusia itu keliru akan keadaan, terkejut dengan pilihan, melupakan pada harmoni, dan leka dengan keasyikkan diri. Keputusan itu memang adalah hak nya. Namun keputusan itu seperti tidak ada pilihan, terpaksa di terima, seperti di atur sesuatu namun tiada buktinya.

Kesemua kejutan ini penuh debaran, pasrah dan redha. Pengaturan yang begitu sempurna hingga memaksa manusia menuju kesatu aliran yang sangat padat persaingannya. Takut diri untuk keluar dari aliran itu.

Langkah ini terus melangkah mencari satu dimensi baru yang mungkin boleh menerima satu kepelikkan arus yang tidak menongkah tapi keluar ke cabang yang lain. Aturan yang sudah lama terbentuk bukan satu fenomena tapi satu matrik yang perlu di ubah agar tidak lagi menjadi momokkan.

Matrik ini menjadikan manusia umpama tiada pilihan. seperti semuanya sudah dirancang, ditetapkan dan nasibnya. peluang mencari kelainan, kepelbagaian dan cabaran seperti sudah sempit, sudah hampir tutup bagi mengaburi semua kebebasan manusia. Rasa yang ada mungkin lagi tidak untuk Nya. Jiwa yang ada mungkin sudah kosong. Cita yang ada bagai di suruh padam. Kebebasan itu ada tapi tidak boleh memilih.

Gunakan segenap minda untuk terus mencari aliran baru yang tidak lagi dipengaruhi, ganggu-gugat dan tertetap.

Kaki yang mencari jalan baru...