Kerana Allah

|

Kerana Allah
Assalamualaikum.. baru-baru ni saya berjumpa dengan seorang junior, asraf rase name die, heheh.. x pelah, apa yang menarikya die bercerita kepada saya mengenai saya tentang bagaimana sirah umat islam pada masa dahulu, salah satunya yang saya masih ingat adalah, bagaimana umat islam dahulu hidup dengan keadaan suasana yang menghampiri seperti di syurga. Bermaksud para umat islam terdahulu hidup dikelilingi oleh orang-orang baik dan beriman. Jadi gambaran ini jelas menunjukkan kehidupan disyurga. Dimana hanya orang baik-baik saja yang hidup di syurga.

Tidak teringinkah anda hidup dalam suasana yang begini? Tidak risau akan keselamatan ketika keluar kerana dikelilingi oleh orang baik-baik dan sentiasa mengambil berat mngenai diri kita, walaupun mereka tidak mengenali kita. Digambarkan suatu ketika dahulu pada zaman para sahabat, umat islam sangat mengasihi satu sama lain, hinggakan jika jiran mereka di kacau mereka akan memberi ancaman pada pengacau, kedai boleh dibiarkan terbuka ketika tiba waktu menunaikan solat. Anak-anak dibiarkan bermain tanpa risau akan penculikkan. Indah bukan kehidupan begitu, semuanya terjamin. Begitulah gambaran awal kehidupan di syurga, dikelilingi oleh mereka yang baik-baik.

Tapi bagaimnakah ini terjadi? Semuanya kerana Allah. Kenapa saya berkata begitu, kerana apabila semua tindakan kerana Allah, semua nya indah kerana rahmatnya.

Dalam persahabatan. Pada masa kini berapa ramai didunia ini sanggup berkorban kerana sahabatnya jika sahabtnya diancam, berapa ramai yang sanggup menegur rakannya jika rakannya melakukan kesalahan. Semua itu memerlukan kekuatan , dan dari mana datangnya kekuatan itu? Tentulah dari pihak ketiga, yakni pencipta kita ALLAH kerana dialah yang membenarkan segala-galanya.

Maksudnya, apabila sesuatu persahabatan itu kerana Allah, maka segala perbutan nya kepada sahabatnye sudah tentullah kerana Allah, Cth: Aku selamtkan kawan ak dari ancaman kerana Allah, ak bantu kawan Aku kerana Allah, ak tegur kawan aku kerana Allah. Indah bukan, bayangkan atas niat kita kerana Allah, ketika kita terkorban kerana kita selamatkan kawan kita dari ancaman kita bolah di anggap mati syahid, hebat bukan…. Semuanya kerana ALLAH

Atas niat kerana allah inilah menjadikan, umat islam didunia ini bersatu, melindungi satu sama lain

‘sayangilah saudara kamu seperti kamu menyangi diri kamu, bahkan lebih lagi’

Buatlah segalanya kerana Allah. Tetapi untuk mecapai niat ini ia berbalik pada keikhlasan kita. Se tulen mana keikhlasan kita dalam melakukan pekerjaan.

‘keihklasan ini umpama semut hitam diatas batu yang hitam dan dimalam yang sangat gelap’

Sumuanya ikhlas kerana Allah, Ikhlas , ihklas….
Mulai saat ini kita haruslah membetulkan niat kita melaukakn segalanya kerana Allah, jika itu dapat di bentuk maka terpeliharalah diri kita, ikhlas kerana ALLAH