Entiti yang bersepadu.

|

Entiti yang bersepadu.

Berdasarkan perbincangan saya dan rakan saya (e-mam). Untuk membentuk entity yang bersepadu kita memerlukan rasa KEPUNYAAN dalam setiap entity tersebut. Kerana, apabila kita rasa sesuatu itu kepunyaan kita maka kita lebih bertanggungjawab terhadapnya. Sebagai contoh bila kita mempunyai sebuah computer sudah tentulah kita akan menjaganya, sanggup berkorban untuk menambah baiknya, menjaga dan etc. Maka bila entity itu merasakan organisasi itu kepunyaan nya maka ia sedia melakukan apa saja untuk membantu organisasi tersebut & bersungguh-sungguh melakukan tanggunjawab.

Dari rasa kepunyaan inilah akan membentuk semangat KEKITAAN, KESEPADUAN, KERJASAMA DAN KEPERCAYAAN.

Isunya pula bagaimana kita hendak mewujudkan rasa KEPUNYAAN dalam diri entity tersebut?. Rasa KEPUNYAAN ini jika terbentuk ia umpama ‘buih’ yang mana sentiasa akan berkembang dan menarik buih-buih yang lain tetapi awas ia mudah untuk terhapus.

Membentuk rasa KEPUNYAAN

1) Membina hubungan yang baik. Dimana entity ini perlulah didekati untuk membentuk hubungan tersebut. Caranya melalui perjumpaan secara formal ataupun tidak. Pendekatan yang terbaik adalah perjumpaan dengan jumlah yang sedikit, kerana entity lebih mudah didekati dan ‘chemical bonding’ cepat terjadi. Apabila ini terjadi wujudnya kepercayaan dan kerelaan.

2) Melibatkan dan beri peluang. Apabila entity sudah tertarik dengan system maka beri peluang kepada entity untuk ‘mengexposekan’ diri dengan di ‘guide’. Ini secara tidak lansung memberi penglibatan entiti dalam system. Dengan ‘guide’ yang betul entity akan terasa turut menyertai system.

3) Dihargai. Hargai sumbangan setiap entity walau sekecil mana pun sumbangan nya. Bila entity rasa dihargai barulah ia rasa akan kepentingannya. Maka dari situlah ia merasakan system itu kepunyaan nya.

4) Hubungan yang berterusan. System perlu sentiasa membina hubungan yang berterusan agar entity tidak dirasakn hanya digunakan bila di perlukan.

5) Tidak memandang rendah. Sentiasa percaya akan kebolehan entity, pada masa yang sama ‘guide’ entity. Tidak mengawal pekerjaan entity. Berikan galakkan dan motivasi membina kepada entiti

Bila penerapan perkara-perkara tersebut dibuat, InsyaAllah rasa KEPUNYAAN itu dapat terbentuk. Dengan itu organisasi terbaik dapat di bentuk. Entiti yang bersepadu membentuk system yang terbaik.

4 comments:

e-mam said...

thanks zool for publishing our discussion at nasser, may i add up? rasa kepunyaan jugalah yang akan menimbulkan perasaan hormat sesuatu entiti terhadap satu entiti lain, samada ia entiti berbentuk organisasi atau lain-lain. Sebagai contoh, mengapa organisasi A membuat sesuatu program dan mendapat sambutan yang menggalakkan daripada organisasi B yang langsung tiada sambutan? setelah dikaji, perkara ini mungkin terjadi kerana organisasi A tahu bagaimana untuk appreciate entiti-entiti yang lain dan ini membuatkan entiti tersebut berasa mereka dihargai dan mereka mempunyai nilai didalam sesebuah organisasi tersebut. dan inilah yang menimbulkan rasa kepunyaan dalam diri entiti tersebut terhadap organisasi tertentu. akan tetapi, besar kemungkinan organisasi B gagal menimbulkan perasaan kepunyaan itu kerana mereka tidak mahu langsung menghargai sumbangan entiti tersebut sehingga entiti tersebut berasa mereka hanya dipergunakan dan tidak penting kepada perkembangan organisasi berikut. the key word is, how u appriciate your subordinate,STS

LoOz said...

ok gak tuh, tq tq ma fren

Unknown said...

hugo boss sale
michael kors handbags
hugo boss suits
nike outlet
ugg outlet
nike blazer
cheap ugg boots
nike roshe
air jordan uk
ugg boots
20170809

dyry said...

recommended you read our website redirected here aaa replica bags find more information dolabuy